Fietsenfabrikant Accell heeft vorig jaar zowel de omzet als de winst flink zien groeien. Dat bleek vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De resultaten werden wel beïnvloed door een diefstal in Taiwan, waar het concern al eerder melding van maakte.
Accell, producent van merken als Batavus, Sparta en Koga, zag de winst met 22 procent aandikken tot 32,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat sterkte met 33 procent aan tot 58,5 miljoen euro. De opbrengsten gingen met 12 procent omhoog tot 986,4 miljoen euro. Autonoom steeg de omzet met 9 procent, vooral door hogere verkopen van elektrische fietsen.
Het onderzoek naar de diefstal in Taiwan door een medewerker heeft geen nieuwe conclusies opgeleverd met betrekking tot de verwachte schade, aldus Accell. In de cijfers van vorig jaar is een incidentele last opgenomen van 4 miljoen euro.
Duitsland
Accell rekent voor heel het jaar op een verdere stijging van het resultaat en de omzet, onvoorziene omstandigheden daargelaten. De onderneming verwacht dat fietsen de komende jaren ,,onverminderd populair zullen blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik”.
Topman René Takens sprak van een ,,solide omzet- en winstgroei''. Daarbij wees hij specifiek naar de verdergaande stijging van de verkoop van sportieve elektrische fietsen in diverse Europese landen. De grootste stijging vond plaats in Duitsland, waardoor de grootste omzet nu niet meer uit Nederland komt. Accell beschouwt beide landen samen als belangrijkste afzetgebied. In Noord-Amerika deden de merken van Accell het goed bij zogenoemde multisportklanten.
Het bedrijf haalt een steeds groter deel van zijn omzet uit elektrische fietsen, maar zag de concurrentie in Nederland langszij komen. ,,We zien dat zij door andere kanalen consumenten weten te bereiken, zoals via grote advertenties in de krant en door bij mensen thuis langs te gaan. Traditioneel verliep alles via de showroom, maar dit kunnen wij ook gaan doen", zei Takens in een toelichting.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl